שיטת פאולה לגב וליציבה

רובנו נחווה או חווינו כאבים בגב במהלך החיים. לפעמים זהו התקף חריף של כאב בעקבות חבלה או תנועה לא טובה, לפעמים חוסר נוחות שהולך ומצטבר עד שבהדרגה מגיע כאב. לא תמיד אנחנו יודעים למה כואב לנו אבל אנחנו יודעים שכואב ומחפשים הקלה.

יתכן והרופא יאמר שיש לנו פריצת דיסק, או בלט, או שינויים במבנה המפרקים שמחברים בין החוליות, או הצרות בתעלת השידרה. ברוב המקרים תרגול בשיטת פאולה יעזור ויחזיר אותנו לבריאות והקלה משמעותית.

 

בגב נמצא עמוד השדרה. מבנה של חוליות (שהן עצמות) המחוברות ביניהן במפרקים קטנים שמאפשרים תנועה. בין החוליות מחברים גם שרירים ורצועות שנותנים יציבות ותנועה. בין חוליה לחוליה נמצא מבנה רך (דיסק) שמאזן את העומס המופעל על החוליות. לאורך כל עמוד השדרה עובר חוט השדרה, העצבים שעוברים מהמוח אל כל אברי הגוף, כאשר בין כל שתי חוליות יוצאים שני עצבים לימין ולשמאל אל האברים השונים (ידיים , רגליים, מערכת העיכול, הנשימה, המין והשתן). כל אחד מהמבנים הללו יכול לגרום לכאב.

תרגול בשיטת פאולה אינו  תחליף להבחנה רפואית. חשוב לציין, שיש מקרים בהם חשוב להיבדק קודם כל על ידי רופא. במיוחד עם בנוסף על הכאב יש גם חולשה ברגל או שנוצר שינוי פתאומי בהרגלי היציאות ומתן שתן.

תוך כדי תרגול נתבונן כיצד הגוף מגיב לכל תרגיל. וכך, בהתאם לתגובות הגוף, נאבחן, נדייק ונתאים את התרגילים המקלים על הכאב ומעודדים בגוף תנועה תקינה ונעימה.

מדוע תרגול בשיטת פאולה מועיל לגב?

פאולה מצאה שהשרירים הטבעתיים (שנמצאים סביב פתחי הגוף בפנים ובאיברי רצפת האגן) משפיעים זה על זה ומשפיעים ומושפעים גם משרירי השלד (שרירי הידיים, הרגליים, הבטן, הצוואר והגב ושרירי רצפת האגן שאינם טבעתיים). היא מצאה שתנועה חוזרת באזור אחד בגוף יוצרת המשכיות לתנועה באזורים נוספים. כך אנחנו יכולים לעודד תנועה שתחזק שריר חלש, או תשחרר שריר תפוס, או תיצור תנועתיות באזור נוקשה. על פי הצורך של כל אדם ניתן לבחור את התרגיל הרלוונטי לאותו הזמן.

לדוגמא: פעמים רבות אדם עם גב כאוב יגיע עם מורכבות אופיינית, למשל נוקשות באזור הכאב וסביבו, שרירי בטן חלשים, נשימה בנפח קטן ושרירי גב מכווצים. במפגשים הראשונים נבחר עבורו תרגילים רחוקים מאזור הכאב וניתן לתנועה להתפשט בגוף. התנועה תתפשט  כך שתשחרר את האזור המכווץ מדי ותחזק את האזור החלש. עם הזמן, ככל שעצמת הכאב יורדת ניתן גם תרגילים קרובים יותר לאזור הכאוב.

בשיטת פאולה אנחנו לומדים תרגילים שיחזירו את האיזון וההרמוניה לשרירי הגב, הבטן, רצפת האגן והנשימה. כך הכאב חולף (בין אם המקור היה בפריצת דיסק, בלט, שינויים ניווניים בחוליות או כל אבחנה אחרת שקבע הרופא) ואנו חוזרים לתנועה טובה ונעימה.

היתרון הגדול בתרגול שיטת פאולה הוא, שלאחר שלמדנו את התרגילים והפנמנו את הגישה המיוחדת של השיטה לגוף ולתנועה, אנחנו יכולים "להפעיל את הקסם" בעצמנו. לא חייבים להיות תלויים במטפל כזה או אחר. ניתן ורצוי להכניס את התרגול לחיי היומיום וכך לשמור על בריאות הגב והגוף כולו. אם הפסקנו את התרגול כאשר עברו הכאבים ושוב אנו חווים התקף כאב, אפשר לחזור אל התרגילים שלמדנו. יש לנו דרך לעזור לעצמינו בכל זמן ובכל מקום שנהיה בו.

קיבלנו תרופה בלתי מתכלה והיא איתנו בכל מקום!

כיצד התרגול בשיטת פאולה עוזר לשפר את היציבה?

יציבה טובה היא כזו שמאפשרת לנו לעמוד או לשבת בנינוחות ולצאת ממנה בקלות לתנועה. יציבה טובה נראית סימטרית וזקופה. בנינוחות היא מאפשרת שיווי משקל טוב.

בתרגול בשיטת פאולה הגוף כולו עובד ומתקן תוך כדי התרגול את הרגלי התנועה ואת היציבה הלא טובים שרחשנו עם השנים.

לדוגמא: גב עליון כפוף יזדקף בעקבות תרגילים מותאמים, שיחזירו לרצפת האגן כוח, גמישות וחיוניות. הנשימה תשתפר וכוח חיים יתווסף לבטן ולגב התחתון, כך שכל אלו יאפשרו לגב העליון להתיישר והגוף יזדקף.

דוגמא נוספת: במצב של עקמת (סקוליוזיס), שבו עמוד השדרה נוטה לצד, נבחר תרגילים שאינם סימטריים נוסף לתרגילים שיחזקו את שרירי הליבה (השרירים של מרכז הגוף וקו האמצע).

הייחודיות בתרגול בשיטת פאולה היא בכך, שאנחנו לא מתקנים ומתמקדים רק באזור אחד, אלא רואים את הגוף כמכלול שלם ומעוררים תגובות שרשרת של תנועה ספונטנית לכל אורכו ורוחבו. בבסיס התרגול יש שילוב של פעולת כיווץ שרירים והרפייתם וגם תנועות לכיוונים מנוגדים, תרגילים סימטריים ושאינם סימטריים ועוד. כל אלו מחזירים לגוף את היכולת להיות יציב וזקוף בנינוחות. במקביל לנינוחות הגב ושיפור היציבה, התהליך מעורר תחושה טובה של התחדשות כללית, כוח וחיוניות. הנשימה וזרימת הדם משתפרות. ודאי שכל אלה ישפיעו לטובה גם על המוח ויכולת הריכוז שלנו.

חשוב לציין: על מנת להגיע לשינוי משמעותי ביציבה ולרכוש הרגלי תנועה מיטיבים עלינו להתמיד בתרגול.