החופשי של פאולה

שאלות ותשובות בנושא "החופשי של פאולה"

מה לשיטת פאולה ולחופשי?

כשחושבים על שיטת פאולה, חושבים בדרך כלל על כיווץ-שחרור, על בעיות בקרקעית האגן ותרגילים. מה שלא יודעים הוא, שלשיטת פאולה ענף טיפולי מאד ייחודי ומעניין, הנוגע במהות ובפוטנציאל הריפוי האישי, של כל אחד ואחת מאיתנו והוא מוגדר  בשיטה – "החופשי" או תרגול חופשי.  

 

בלי להיכנס ליותר מדי הסברים, מדובר בעידוד היכולת האישית, הטמונה בכולנו לריפוי ספונטני. מה שמאפיין אותה זה, שבתנאי  תרגול תודעתי מתאים, היא מתבטאת ומשתחררת וזאת במינימום התערבות או הנחייה. הריפוי הספונטני, שמופיע בעקבות החופשי, מתבסס על  ההבנה, שלגוף שלנו יש במידה רבה, את היכולת לריפוי עצמי.  לשם כך, עלינו להסכים להיות עדים לצרכים והרצונות של הגוף, לשחרר החזקה ושליטה מיותרת ולהתמסר לגוף. במצב שכזה הגוף לומד להוביל מתוכו את תנועת הריפוי הנחוצה לו. החופשי של פאולה, הוא כלי מדהים המאפשר לגוף לקחת את המושכות הנחוצות לו על מנת לאפשר ריפוי.

מה זה אומר בעצם?

החופשי הוא ביטוי לסוגי תגובות שונות שמתבטאות בתהליך הטיפולי. רובן נראות לעין  כתנועות פיזיות, או מגע או ביטוי של הקול וחלקן פנימיות כגון:  תחושות, רגשות, דימויים אישיים וכדומה… המוגדר בשיטת פאולה כתרגול "חופשי", עולה באופן ספונטני תוך כדי תרגול והוא נסמך על הידע הפנימי האישי של הגוף -נפש שלנו.

זה לא סוד או חידוש, שלגוף  שלנו היכולת הטבעית לריפוי עצמי, ואם נלמד להכיר בצרכים שלו ונאפשר לו להוביל את הרצונות שלו, נצליח במצבים רבים  של חולי, לעזור לעצמינו למצוא את הדרך והכלים האישיים שלנו לריפוי. בשביל זה צריך ללמוד להקשיב  לגוף ולאפשר לו להתבטא בחופשיות. זה תהליך להסכים להיפתח לרעיון שהגוף יודע מה נכון לו וזו המהות של התרגול החופשי.

כל אחד יכול לתרגל את החופשי של פאולה?

כל אחד יכול . זה תהליך של למידה.  נדיר לפגוש מטופל, שביום הראשון נכנס לקליניקה ומיד מגיב ומתחבר לחופשי. האתגר של המטפלים בשיטת פאולה, הוא לא רק לקלוע לתרגילים המתאימים לצרכי המטופל, אלא במקביל להוביל אותו לנהל דיאלוג עם גופו כך, שתתבהר לו המהות החופשית והאישית שלו לריפוי עצמי. המהות הזו  אינה מוכרת לרובינו. היא נחבאת בתוך הידע הקדום של הגוף. זו מהות אינטואיטיבית והיא פחות נגישה לאדם הרציונאלי, שרגיל לקבל הנחיות, לפעול מתוכן, למלא ולדייק אותן. המהות החופשית אמנם פחות מוכרת לנו, אבל הפוטנציאל קיים בכולנו.

תרגול וחופש זה הולך ביחד?

המושג תרגול חופשי נשמע כמו פרדוקס אבל הוא לא.  אנחנו מתרגלים את החופש התנועתי שלנו מתוך החלטה ומתוך מודעות לאפשר אותו, הוא לא קורה ספונטני ברחוב.

למה התרגול החופשי כל כך מיטיב עם הגוף?

התרגול החופשי עונה באופן מדויק לצרכים של האדם. הוא נובע ממנו, מתקיים מתוך אסופת ההתנסויות והתחושות שלו ומתוך היכולות והמגבלות האישיות. החופשי מובל מתוך הרצון האישי של הגוף-נפש ואינו נובע מהנחיה חיצונית של מורה, מטפל או מסגרת. משום כך, כשתנועת הריפוי הספונטנית  מתעוררת, היא מדויקת ומותאמת מקסימאלית.  אין תנועה יותר אישית מזו.

ואיך החופשי מתחבר לתרגילים בשיטת פאולה?

שיטת פאולה, היא במהותה שיטה שדוגלת במינימום התערבות. המטופל לומד לאפשר לתרגיל להדהד בגוף ולעורר את תגובות השרשרת הנלוות לו. במובן הזה התרגול החופשי הוא בסך הכול עליית מדרגה של התודעה והאפשור. הדומה בין התרגיל לחופשי הוא שבשני מצבי התרגול הללו, מתעוררות תגובות של חופש תנועתי. אך ההבדל בין החופשי לתרגיל, בכך, שב"חופשי ", הגוף משחרר ומבטא תגובות, שהן פועל יוצא מהרצון והבחירות שלו בלבד. ללא קשר והתניה בהתערבות חיצונית כגון: תרגיל, הנחייה , טריגר פיזי או אחר.  התגובות בחופשי הן פועל יוצא משחרור העכבות וההחזקות, שלרוב מפריעות לנו  להכיר ברצון החופשי של הגוף.  כך או כך- החופש להגיב נמצא בלב השיטה. אפשר לאמר בפשטות, שה"חופשי ", הוא ביטוי פוטנציאל הריפוי האישי הטמון בגופינו והוא תמיד מדויק לצרכים שלנו.

מה הקשר בין החופשי לשרירים הטבעתיים?

השרירים הטבעתיים מעוררים תגובות ספונטניות ותגובות מאד אישיות שאינן נובעות מהמוח החושב. בגלל הייחודיות של פעולת השרירים הטבעתיים והקשר המופלא ביחסי הגומלין ביניהם, קל לעורר דרכם תגובות שרשרת. תגובות אלה הן גשר לעבודה חופשית. אופיו של כל גשר לחבר בין שני צדדים לכן, ככל שהתרגול החופשי מתפתח גם רמת החופש בתגובות השרשרת לתרגילים עולה  וככל שתגובות השרשרת מתפתחות, כך רמת החופש עולה. עם הזמן, התרגילים והחופשי משתלבים זה בזה, והתגובות החופשיות יופיעו יותר כתגובות לתרגיל.

האמונה שלנו היא שבבסיסו הגוף יודע  מהמתאים ורצוי לו. המטרה של החופשי לפתוח ולשחרר כמה שיותר עכבות בדרך. רובנו מעוכבים מתגובות חופשיות- חינוך, משמעת יתר,  דפוסים של החזקה, דימוי עצמי שמקשה עלינו להגיב בחופשיות, עודף שליטה והחשש לאבד אותה או להיות פחות בשליטה ועוד… אבל פוטנציאל החופש נמצא בכולנו, בין אם אנחנו רוצים ובין אם לא. בכל אחד ואחד, מקטן עד גדול. האתגר שלנו זה ללמוד לאפשר לגוף לשחרר אותו בדרך ידידותית.

זה עלול להיות מפחיד, לאבד שליטה

כלל לא מדובר באיבוד שליטה, אלא בשחרור מיתר שליטה ומהעכבות שנובעות מהחזקה מיותרת. שום דבר לא קורה מעבר לרצון של האדם והיכולת של הגוף. זה לא לחיצת כפתור ויוצא שד מהבקבוק. כל  תנועת חופש מותנת ביכולת האישית של המתרגל. לא מעבר לזה והיא נובעת, ממה שהוא מוכן לשחרר ולאפשר. התודעה נוכחת ועדה למה שקורה בגוף. גם אם יש רגעים שהראש נמצא במקום אחר והגוף עובד בעצמו, תמיד אפשר לחזור להתבונן ולהיות עד למתרחש בגוף. חווית  "החופשי" דרך שיטת פאולה, היא כייף גדול ומה יותר משחרר, מלאפשר לגוף שלנו לנוע בזמן שראש נח.